Wednesday 7 May 2014

my opinion about new song AKU TAHU by altimet ft tomok


Here, some my own opinion about new single, altimet ft. tomok : akutahu                                                                                                                             
Yeah yeah yeah yeah
Mmmm
**yang ni opening dia la..lebih kurang macam dia menyapa (hai..) 

Bila berdepan tak bisa bebicara lidahku kaku
Jadi inilah hatiku didalam lagu
Aku tahu dahulu aku sering ingkar
Tahu aku selalu buat harimu sukar
Aku tahu ke arah kau ku tuding jari
Kerna satu aksimu selalu mengguris hari
Aku faham bila kau kurang memahami
Kenapa senang ku ingat susah ku memaafi
Suruhanmu sangat susah aku taati
Ini semua salahku tidak dinafi
Ku pikul dosa-dosaku ke akhir nanti
Kerna kau mengajar aku inilah cara lelaki

**meluahkan isi hati melalui lagu yang dia cipta
Seorang anak yang ingkar ketika remaja
Selalu memberi beban kepada ibu bapa berbanding meringankan beban
 selalu menyalahkan kedua org tua bila mereka buat sesuatu yg menyakitkan hati dia(anak)
bila dia dah besar dia sedar bahawa ada perkara waktu ketika dulu kedua org tua nye tak memahami nalurinya.selalu teringat akan kelakuan dia dengan org tuanya,sukar untk maafkan diri sendiri.tidak mentaati org tua,dia sedar,dia kan bawa dosa2 itu ke akhirat kelak.sbb org tuanya sudah mengajarnya inilah tanggungjawab kita sebagai seorang lelaki
Aku tahu esok lusa kau pasti pergi
Aku tahu kau akan aku kebumi
Ku lakukannya tanpa airmata di pipi
Lihat kau akan hidup dalam anak-anak ku nanti

**dia sedar ibu bapa dia dah tak lama nafasnya
Dia tahu yg dia kena terima juga sekirnya org tua nya pergi untuk selamanya
Dan pada waktu itu dia akan iringi pemergian tanpa air jurian air mata
Dia akan perlihatkan bagaimana org tuanya bila dia sudah mempunyai anaknya sendiri,yang membawa erti.dia akan mengajar anak2 nya seperti mana org tuanya dahulu serta dia akan sentiasa akan mengingati orang tuanya bila memandang mata anaknya kelak..

Chorus:
Hari ini ku tahu
Memori menghuni di pemikiranku
Ooo..
Akan diungkap waktu
Sejarah masa depanku
Itu aku tahu

**verse tomok menyatakan:sekarang dia(anak)tahu betapapun memori yang ada terakam dalam pemikirannya akan di ungkit juga di padang masyar nanti tentang sejarah hidup dia yang lalu juga waktu hadapan
Aku tahu
Aku sering pergi
Menyepi berhari aku mencari rezeki
Ku kembali senyumanmu aku nikmati
Tawamu ku kecapi dan kasihmu ku selami

**kini anak tadi telah bergelar seorang ayah dan mempunyai anak.dan bekerja seharian mencari nafkah untuk anaknya,setelah pulang dari kerja dapat si ayah melihat senyuman anknya,boleh mendengar suaranya anaknya,dan merasakan kasih anaknya..

Ku tak marah kau kacau tidurku tiap pagi
Genggamanmu kecil hanya muat satu jari
Tapi didalam kampung hatiku kau gergasi
Tak sabar untuk hari kau sebesar aku nanti

**si ayah tak marah anak nya menganggu tidurnya tiap pagi,
Kerana di dalam hatinya anak itulah permata dalam hayatnya,
Tak sabar untuk melihat anaknya dewasa

Kalau aku berjalan ku mahu kau berlari
Ku tadahkan bahu kau capailah matahari
Ingat kau gergasi di bumi gegarkan paksi
Terima kasih kerna mengajar aku jadi lelaki

**si ayah menytakan bahawa dia tak sabar melihat anaknya bertatih membesar
Seterusnya membantu anaknya mencapai kejayaan dalam hidup,supaya menjadi anak yg berguna kepada masyarakat sekaligus menjadi anak yg disegani orang sekeliling,dan berterima kasih kerana membuatkan si ayah bergelar seorang lelaki yg bertanggungjawab

Kau perlu tahu esok lusa ku pasti pergi
Kau perlu tahu aku akan kau kebumi
Lakukannya tanpa airmata di pipi
Lihat aku hidup di dalam anak-anakmu pasti

**si ayah tadi berpesan pula pada anaknya bahawa bila tiba waktunya dia akan pergi bertemu ilahi,si anak perlu redha menerimanya tanpa jurian air mata,bila sudah dewasa nanti ajarilah cucunya seperti mana dia(ayah)kelak.


Mungkin bagi korang di atas tu terjemahan biasa,its ok..

Apa yg membuatkan aku nak tulis sgt,,why??

Ok,iannya sbb aku Nampak apa yg yg tersurat dan tersirat dalam lirik lagu ni.
Bila aku dengar lagu ni,aku jadi terfikir akan tentang diri aku sendiri,yang mana jalan hidup aku bersama keluarga aku.especially,with my parent of course.ia menyedarkan tahap kesedaran kita sebagai anak.apa yg kita lakukan waktu dia masih ada di depan kita.knp kita tak taat?knp kita lawan kata2 mereka.tak sedar kah kita satu hari nanti mereka akan pergi?lalu apa jasa kita pada mereka sewaktu mereka masih hidup?apa pula kita nak buat selepas mereka tiada.kita juga bakal jadi ibu atau bapa,kita pula berada di tempat mereka,apa yg kita lakukan?.waktu kita muda,kita derhaka,bila kita ada anak sendiri dia pun derhaka sperti mana kita dahulu,nah,,!apa rasa mu?terjawab ke?.kemudian jasa kita slepas mereka tiada..kalau agamanya islam,waktu kecil,mak ayah mesti selalu suruh anaknya mengaji nak suruh pandai baca quran.sbb.bila mereka mati,boleh sedekah kan mereka surah yasin di kuburan mereka.dan kalau boleh jadi seorang hafiz(hafalan30 juzalquran).boleh bagi syafaat dkt mak ayah serta adik beradik lain nanti(di akhirat)mengingatkan bahawa amalan kita nanti akan dipertontonkan di padang mashar.segala kelakuan x senonoh kita yg dulunya org lain x Nampak.ketika itu semua makluk akn tahu.segala perbuatan derhaka kita.
Itu Apa yg aku faham setelah aku mendengar berpuluh2 kali..(aku siap buat repeat mood dlm music player aku untuk satu lagu ni jee..). industri muzik dalam Malaysia,kebanyakan lagu2 nya berkonsepkan cinta,cinta 3segi.cinta dua benua,cinta berkecai,cinta tak bersahut,cinta syok sendiri..err,,lebih kurang la tu kan. Har..har..! tapi x bermaksud aku tak sukakan lagu2 itu.yg membezakan lagu2 ini,hanya arrangement music jer serta vocal penayanyi yg melariskan lagu tersebut.nah..kita terlupa,xkan kita nak berhibur je semata2?tdk kah ianya sia2 shj klau mcm tu?kita lupa,tetang bait2 lirik dalam lagu memberikan peranan dan impak bagi mereka yg mendengar lagu dan mengutip intipatinya.dalam sebuah lagu itu patut terselit nilai2 murni,dan pengajaran serta mesej yg bernilai kepada pendengar.. nah..kalau lagu cinta?xde ke smua tu?.ada..but,that’s all normal thing.nowdays,almost avery people know about it.
Single terbaru  Aku tahu-Altimate ft Tomok.bergenre R&B berkonsepkan keluarga. Lagu ni menyajikan kelainan.maybe tak semua org minat Rnb.mungkin arrangement music pun x la gempak sangat ala2 balada gitu.lirik pun x panjang.  Ok.. thanks..
    










                             

No comments:

Post a Comment